Felmeddelanden – Min CEWE FOTOBOK

Tomma bildramar / textramar

Felmeddelandet om tomma bildramar betyder att det på något ställe i boken finns tomma ramar. Dessa kan ligga under andra bilder  och är svåra att hitta eftersom de är genomskinliga.  Men just tack vare att de är genomskinliga och inte syns vid tryck kan du lugnt fortsätta med din beställning.

___________________________________________________________________________

Bilder saknas

När du upprättar en CEWE FOTOBOK  och sparar den, gör programmet automatiskt en mapp med de bilder som du har lagt in i boken. Denna mappen ger programmet automatiskt samma namn som du har gett din fotobok med tillägget ”_mcf-Dateien”. Om din bok  heter ”navn.mcf” kommer bildmappen att heta ”navn_mcf-Dateien”.

När du lägger in dina bilder i CEWE FOTOBOKEN, och programmet  hämtar in bilderna från din hårddisk  till Dateien-mappen, görs det automatiskt en länkning mellan fotoboken och Dateien-mappen. Denna länkningen meddelar programmet var bilderna i Dateien-mappen skall placeras i fotoboken.

Om du flyttar eller döper om Dateien-mappen så bryter du länkningen mellan Dateien-mappen och CEWE FOTOBOKEN, och programmet kan därför inte längre hitta bilderna.

Du måste därför se till att  Dateien-mappen har samma namn och plats som när du upprättade fotoboken. Om det inte har det kan du döpa om filen igen eller flytta tillbaka den. Sedan öppnar du fotoboken på nytt och då ska det vara rätt igen.
___________________________________________________________________________

Runtime error

Detta felmeddelande kan bero på att du jobbar i en Windows-version där något av programmen har blivit skadat eller inte längre är funktionellt.

Uppdatera din Windows-version. För att göra detta kan du gå in under Verktygsmenyn i Internet Explorer och välja Windows Update.

Följ därefter instruktionerna och installera alla uppdateringar som Windows föreslår.

Efter att uppdateringen är färdig prova att beställa på nytt.

Det kan också finnas en annan anledning till felmeddelandet .

Titta igenom mappen där alla bilder du har använt i boken ligger. Mappen ligger där du har valt att spara boken på din dator.

Gå igenom bilderna i mappen och se om någon av dem är större än 10-20MB. Om man använder många stora bilder i en bok påverkar det minne på datorn och kan orsaka problem i fotoboksprogrammet.

För att lösa detta behöver du minska bilderna i ett bildbehandlingsprogram som t ex Photoshop och lägga in bilderna på nytt och spara om boken.

___________________________________________________________________________

Felkod 1002

När felmeddelande ”1002” kommer upp kan det bero på följande:

• att tecken som æ, ø, å, ä, ö etc finns inlagda i mapp- eller filnamn som är kopplade till programmet. Du kan t ex  inte installera programmet och därefter lägga det i en mapp där namnet på mappen innehåller æ, ø, å, ä, ö etc. (Öland) eller eller andra specialtecken (Öland/Gotland). Inte heller bildfilerna får innehålla æ, ø, å, ä, ö etc. eller andra specialtecken.

• att din emailadress innehåller specialtecken eller bindestreck.

• att ”systemtiden” (tidsinställningen på din dator) är fel inställd.
___________________________________________________________________________

Felkod 3006

Detta felmeddelande kan bero på att du har Norton Internet Security eller något annat antivirus-programm installerat. Dessa kan hindra att programmet från får kontakt med vår server. Du kan emellertid avaktivera brandväggen (och auto-protect i Norton) genom att klicka på Norton-symbolen (eller motsvarande program) nere vid klockan på din dator.

Därefter får du starta beställningen på nytt.

Tips: Om du kan ditt antivirusprogram bra kan du ange vilka program som ska godkännas så de inte blir spärrade när de ska kopplas upp mot nätet.

___________________________________________________________________________

Felkod 2 eller 1008

Felmeddelandet betyder att det är fel login eller lösenord. Kontrollera att du inte har fått med något extra mellanslag eller dylikt och var noga med stora och små bokstäver.

Om du har glömt ditt lösenord kan du trycka på ”Glömt lösenord” och så får du ett nytt via email. Prova att logga in på www.japanphoto.se om det fungerar där ska det fungera även i programvaran.

Kontakta oss om inget av detta hjälper: bildshop@japanphoto.se eller 031-61 94 45

___________________________________________________________________________